Lange termijn groei en impact vraagt om herpositonering merk en andere manier van (samen)werken in snel veranderende wereld met grote gevolgen voor kwestbare kinderen en hun leefomgeving, dichtbij en ver weg.
Kinderpostzegels wil haar impact vergroten zodat steeds meer kinderen die met 10-0 achterstaan hun kansen kunnen maximaliseren. Om die ambitie waar te maken was de uitdaging voor de organisatie, voor Marlies als hoofd Marketing, Communicatie en Fondsenwerving tweeledig. Enerzijds het verbreden en verbinden van doelgroepen die duurzaam willen bijdragen aan deze ambitie. Anderzijds het merk en werk van Kinderpostzegels bij het brede NL publiek en specifieke doelgroepen veel meer betekenis geven.
Aanpak
Fase 1 - blik van buiten naar binnen
Ontwikkeling en uitvoering van een brand equity scan onder het brede NL publiek (inclusief kwalitatief onderzoek kinderen). Inzichten en conclusies hebben geleid tot behoud merknaam en versterking gevoelde noodzaak dat het consistent en consequent 'laden' van het merk essentieel is:
Fase 2 - organisatie- en merkstrategie verbinden
Nieuwe, organisatiebreed gedragen merkstrategie ontwikkeld en doorvertaald naar merkverhaal (inclusief purpose l missie l visie). In samenwerking met brede afspiegeling organisatie (kick-off met hele organisatie en meerdere co-creatie sessies).
Fase 3 - organisatie- en merkstrategie verdiepen
Structurele doorvertaling merkstrategie naar customer journeys, touchpoints verschillende doelgroepen vindt plaats waarbij continu testen, meten, evalueren de new way of working wordt. Verdere doorvertaling merkstrategie in aanpak en samenwerking met project- & programma-partners (oa het principe 'kinderen voor elkaar'), als ook met commerciele, strategische partners wordt stap voor stap uitgebouwd.
Impact